PARENTAL EDUCATION IN THE INTENSIVE CARE UNIT OF A SPECIALIZED PEDIATRIC INSTITUTE IN PERU: A PILLAR OF COMPREHENSIVE NURSING CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58597/rpe.v4i1.107

Keywords:

Intensive Care Units, Children, Parents, Education

Abstract

En las Unidades de Cuidados Intensivos Pediátricos (UCIP) se brinda atención a niños en estado crítico, donde la atención centrada en la familia es un pilar fundamental, puesto que la separación familiar incrementa la ansiedad y el temor tanto en los niños como en sus padres, en este contexto, la enfermera interviene a través de sesiones educativas y apoyo emocional con el fin de mitigar el estrés parental ante la hospitalización de su hijo en una unidad crítica.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Vásquez , Herrera-Perez E, Tantaleán J, Escalante-Kanashiro R. PRISM como predictor de mortalidad en la unidad de cuidados intensivos pediátricos del Instituto Nacional de Salud del Niño, Perú 2012. Acta Méd. peruana. 2016; 33(1): 9-14. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1728-59172016000100003&lng=es.

Van den Hoogen A, Ketelaar M. Participación y empoderamiento de los padres en cuidados pediátricos: ¡la colaboración es clave! [Internet]. Disponible en: https://doi.org/10.1111/nicc.12727

Asociacion Profesional de enfermeras de Ontario (Registered Nurses Association of Ontario). Guía de Buenas Prácticas Clínicas. Cuidados Centrados en la Persona y Familia .Disponible: https://rnao.ca/sites/rnao-ca/files/bpg/translations/Person_Family_Ctrd_Care_-_2015_-_CUIDADOS_CENTRADOS.pdf

Alzawad Z, Lewis F, Walker A. Parents' challenges beyond the pediatric intensive care unit: fraying at the seams while balancing between two worlds, home and hospital. Children (Basel). 2022;9(2):267. doi: 10.3390/children9020267.

Dahav P, Sjöström-Strand A. Parents' experiences of their child being admitted to a paediatric intensive care unit: a qualitative study-like being in another world. Scand J Caring Sci. 2018;32(1):363-70. Disponible en: https://doi.org/10.1111/scs.12470

Grupo de trabajo de certificación del Proyecto HU-CIP. Manual de Buenas Prácticas en Humanización en las Unidades de Cuidados Intensivos Pediátricos. Madrid: Proyecto HU-CI; 2024 [acceso 11 de abril de 2024]. Disponible en: https://hsanidad.org/bphucip/

Meneses-La-Riva ME, Suyo-Vega JA, Fernández-Bedoya VH. Humanized care from the nurse-patient perspective in a hospital setting: a systematic review of experiences disclosed in Spanish and Portuguese scientific articles. Front Public Health. 2021;9:737506. Disponible en: https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.737506

Patil G, Tambolkar S, Tyagi N, Salunkhe S, Mane S. Bridging the gap: essential role of parents and caregivers in their child's management in the pediatric intensive care unit. Cureus. 2024;16(8):e66177. Disponible en: https://doi.org/10.7759/cureus.66177

Dijkstra BM, Felten-Barentsz KM, van der Valk MJM, Pelgrim T, van der Hoeven HG, Schoonhoven L, et al. Family participation in essential care activities: needs, perceptions, preferences, and capacities of intensive care unit patients, relatives, and healthcare providers—an integrative review. Aust Crit Care. 2023;36(3):401-19. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.aucc.2022.02.003

Downloads

Published

2025-03-26

Issue

Section

Carta al editor

How to Cite

1.
Coripuna-Sayco JI. PARENTAL EDUCATION IN THE INTENSIVE CARE UNIT OF A SPECIALIZED PEDIATRIC INSTITUTE IN PERU: A PILLAR OF COMPREHENSIVE NURSING CARE. Rev Pediatr Espec [Internet]. 2025 Mar. 26 [cited 2025 Apr. 2];4(1):42-4. Available from: https://revistapediatricae.insn.gob.pe/index.php/rpe/article/view/107